1. ANIMACIÓ ENRIC VALOR:
Ha sigut la nostra presentació.
components:
- Ana Bañó
- Pablo Caballer
- Sofía Lara
- Jennifer Blanes
- Carolina Gabaldón
2. MERCÈ COMPANY
Mercè Company I González va nàixer a Barcelona el
19 de maig de 1947. Va fer estudis de batxillerat I periodisme, fent de col·laboradora
a diverses revistes i editorials. És autora de més de 170 títols de llibres
infantils I juvenils, ha sigut reconeguda en nombroses ocasions amb diferent
premis amb diferent premis.
La seua obra més famosa és la col·lecció de
les Tres Bessones, la seua il·lustradora sobre tot obres
infantils i juvenils al llarg de la seua etapa i, a més, també és escriptora.
La Bruixa Avorrida esta una mica desmoralitzada,
Envia a les nenes a viure aventures però sempre aconsegueixen eixir dels
contes. En aquesta ocasió, a la Bruixa se li acut una bona idea, enviar-les
dins d'un contes interminable del qual mai fugiran. Tots aquests son llibres on
les bessones viuran aventures amb els protagonistes més famosos de la nostra infància,
sempre amb un to humorístic i fent rabiar a la Bruixa amb la seua sort. Vols
ajudar a les Tres Bessones en les seues aventures?
El primer d’aquestes es tracta de autista
d'Hamelin, el qual va fer desaparèixer a tots els nens d'un poble. D'aquesta
forma les tres nenes arriben a un poble antic. Enllà es van trobar amb
flautista seguit per un grup nombrós de xiquets. Decidides, comencen a
seguir-lo també. Aconseguiran eixir de l'encantament de la flauta?
Ara les nostres bessones apareixen en mig del camp
amb polzet i els seus sis germans perquè no poden tornar a casa, ja que les
bessones han agafat les xicotetes boles d’anís i esta fent-se de nit. Com
tornaran a casa?
Una nova historia per a les nostres protagonistes,
aquesta vegada al compte de Barbablava! Tot comença al castell de Barbablava
amb una discussió entre aquest i una noia molt jove: "Pots entrar a totes
les cambres menys a la del soterrani. T'ho prohibeixo!" Quina aventura
viuran les nostres bessones dins d'aquest gran Castell?
Per últim la Bruixa Avorrida enviarà a les Tres
Bessones al mon de la famosa Caputxeta vermella. Però, quina va ser la sorpresa
de les nostre protagonistes quan van conèixer-la i es van adonar que es
tractava d'una xiqueta molt antipàtica i sense por algú al feroç llop. Quina
aventura tan diferent de l'esperat!
Altres obres:
- La dama del medalló (2000)
- Bruixes, diables i apareguts (1989)
- En Gil el para màgic (1982)
- La Bruixa Bufuruda (1983)
- La historia de l'Ernest (1985)
Ernest, malgrat la seua curta edat, sis anys,
sap que els seus pares biològics no podien cuidar-li. També sap que pot estar
molt segur de l'afecte dels seus pares adoptius, que celebren amb magnificència.
el dia en que Ernest va arribar a les seues vides. Una tendra historia que
mostra que cada nen és una persona independent, però a la qual cal cuidar i
estimar.
Proposta didàctica:
Per a la proposta didàctica repartirem pel pati del
col·legi targetes amb diferents preguntes sobre l’animació. Dividirem la classe
en grups de 6, cada grup tindrà una targeta per anar apuntant totes les
respostes que van recollint i un mapa del pati del col·legi.
Cada grup anirà passant per tots els punts
senyalats en el mapa i una vegada tinguin totes les respostes anotades tornaran
a la classe. Finalment, el primer grup que arriba amb la targeta completa rep
un premi i tots junts corregiran les preguntes.
Grup: Els Gon-xu
- Marquez Millán, Isabel.
- Nicolau Company, Daniel.
- Patino Blasco, Naila.
- Rodriguez Fuster, Ana.
- Soria Sánchez, Victor.
- Tubio Torregrossa, Luis.
3. LEWIS CARROL
ALICIA EN EL PAIS DE LES
MERAVELLES
Charles Lutwidge Dodgson va nàixer
l'any 1832 a Daresbury, Cheshire. A més d'escriure una de les histories més
originals de tota la historia, van ser matemàtic, lògic i fotògraf. Les
aventures narrades en Alicia al País de les Meravelles han sigut adaptades en
diferents formats com obres de teatre, pel·lícules i videojocs Aquest autor britànic
va morir a causa d'una pneumònia l'any 1898.
RECURSOS DIDACTICS
Primera activitat:
- crea el teu propi personatge amb les característiques
que t imagines.
- Pensa com actuaries tu al conte i inventa un
nou protagonista.
Segona activitat: Inventa un final alternatiu
partint de que haguera passat si la protagonista s'haguera quedat al País de
les Meravelles.
Tercera activitat: Agafa la teua escena preferida
del llibre, i representeu-la en grups de 3 persones.
CARACTERISTIQUES DE L'OBRA:
·
Pertany al subgènere del conte modern.
·
Relat dirigit tant a infants com a xiquets.
·
Novel·la que intercala imaginació i la realitat, donant- nos espais
imaginaris i animals fantàstics
·
Explica conceptes matemàtics a través del simbolisme.
·
Combina la narració d'una historia amb cançons i poemes.
·
Ataca les convencions socials mitjançant la sàtira i la caricatura.
·
S'allunya de l'imaginar tradicional.
OBRES REPRESENTATIVES:
- Alicia al País de les Meravelles (1996)
- Alicia a través del mirall i all que hi va
trobar (2012)
- La casa del Snark (1876) Un conte enrevessat: sèrie
de qüestions matemàtiques (1885)
- Silvia i Bruno (1889)
Grup:
- Garrido Romero, Adrián
- Lopez Martínez, Claudia
- Lozano Parra, Andrea
- Perea Pastor, Rocío
- Tendero Ferrandiz, Andrea
4. CARLES CANO
Va nàixer en 1957, és llicenciat
en Filologia Catalana i ha exercit la docència
a instituts durant més de vint anys. A més, és conegut com a guionista, locutor
de radio i televisió i conta-contes. La seua trajectòria com a escriptor
d'obres destinades a xiquets joves comença a principis dels anys so. i de la
Aquesta va ser la dècada daurada Literatura infantil i juvenil, i amb aquest
impuls van aparèixer les primeres publicacions de Carles Cano tant en català
com en castellà. Al llarg de la seua trajectòria, a més d'escriure narrativa ha
fet visual amb dues exposicions es, broemes i altres artificis Cartes". A
més, l'any 2005 va impulsar el projecte "Trueque", un intercanvi d'obres
més de poetes, il·lustradors, dramatólegs, pintors, escultors i professors d'
També ha elaborat llibres de text, especialment per a l'editorial Anaya i ha
fet multitud de conferencies i a universitaris i sobre formació del
professorat.
OBRESDESTACADES:
- Aventures de Potaconill- finalista del premi Enric Valor l'any 1981.
- T’he enxampat, Caputxeta!- Premi Lazarillo de creació literària
l'any 1994
- En
que es diferencien el Blanc i el Negre- seleccionada per als premis “White
raven” per la Biblioteca de la Joventut de Munic l'any 1996, juntament amb
l'anterior.
- Per un botó- Premi Hospital Sant Joan de Déu en 2008.
- Set Blancaneus i un Nan- Premi Carmesina de narrativa
infantil l'any 2012.
- El desbaratat conte dels fesols màgics- Premi Ciutat d'Alzira Vicent Silvestre de
narrativa infantil.
Altres obres com: Una festa monstruosa, El barret de la b Les
falles o La maquina dels contes.
SINOPSIDELES OBRES LLEGIDES:
Benipoquet és un poble menut,
on no passa mai ren Un dia apareix la un artefacte estrany: una maquina de
contes, A vegades, quan li acosta, la escriu un conte; el problema es que
aquest aparell capriciós només escriu quan vol i a qui vol. A partir d'aquell
de la tot el poble de benipoquet estarà pendent maquina prodigiosa.
En el tenebrós País dels Monstres
falta color, tot és gris, blanc i negre, amb alguns tocs sangonosos de roig.
Pera la mare d'Urk, el més bestia dels monstres menuts, coneix una manera
senzilla i rapida d'acolorir el país. Vols descobrir-la?
Un avet que té fred, uns joguets
que es rebel·len, una fada que s'oblida d'inaugurar una primavera, el cas del
xiquet que va apagar la lluna d'un bufit o de l'estrela que caigué del cel...
son algunes de les entretingudes histories que Pompeu, el jardiner, conta a
Clara cada vegada que aquesta visita la seua estimada iaia Aurora.
PROPOSTES DIDACTIQUES:
Primera activitat "àlbum il·lustrat":
Després d'haver llegit el llibre de La maquina dels contes, farem 5 grups a
classe. Assignarem a cada un dels grups un capítol d'aquest llibre: "El
dibuixant feliç", "El somni més bonic", "El major
espectacle del mon La caixeta de mistos" i "Els tres porquets de
Xixona". A continuació, demanarem que cada grup s’encarregui de fer
vinyetes on apareguin il·lustrats els fets més descriptius de les diferents
histories Quan estiguin totes fetes, s’haurà d'enquadernar el material i com a
resultat tindrem un àlbum il·lustrat de La
maquina dels contes.
Segona activitat "El final
inesperat": s llibres que s'han llegit a classe, s’haurà de triar un per
cada grup de 5 persones. El grup haurà de llegir tota l'obra i una vegada fet això,
hauran de canviar el final del llibre. Més tard, es representaran els finals
creats Tercera activitat "els actors": En aquesta activitat, el
mestre farà una selecció d'obres. Els alumnes, per equips de 5, hauran de
representar l'escena que més els ha agradat del que els ha tocat.
AUTORES DEL TREBALL:
- Lucia Garcia Aguilar
- Eva Guijarro Huesca
- Natalia Guzman Amores
- Olga Rios Esteve
- Maria Sabater Seller
5. CARME MIQUEL I DIEGO
És una doctora i escriptora valenciana nascuda a la Nucia (la Marina Baixa)
l'any 1945. El 1995.
Carme Miquel ha destacat principalment en l'ensenyament i en l'escriptura.
Pel que fa al camp de l'ensenyament, ha sigut una de les defensores més
destacades de l'ensenyament en valencià, molt relacionada amb els moviments de
renovació pedagògica i vinculada amb entitats cíviques com la Federació Escola
Valenciana.
PREMIS:
El 1995, va rebre el Premi d'Honor Jaume I per les seves actuacions en el
campo cívic i cultural i va ser nomenada Miquelet d'Honor per la Societat Coral
el Micalet de Valencia. A l'any 2005, va ser nomenada Porrot d'Honor de les
Lletres Valencianes de Silla.
OBRES:
·
Barrets barata rialles (1984)
·
La tortuga Caterina (2002)
·
La rabiosa viatgera (1995)
·
Llum i estel (2014)
·
A cau d'orella (Cartes a Roser) (1997)
·
Xarc a la al-Àndalus (1987)
·
Cartes perfumades (2006)
COLLECCIO: ELS CONTES DE MARC:
Llibres ideals per a primers lectors
·
Són obres completes quantitat d’il·lustracions grans i colorades.
Llenguatge clar. Frases curtes.
·
Al final de cada llibre hi ha activitats didàctiques: rimes, dibuix...
PROPOSTA DIDACTICA
PRIMERA ACTIVITAT
Per a treballar els llibres de l'autora Carmen Miquel recomanem un recurs
artístic com és la mímica. Per aquest motiu, el mestre/a farà de narrador d'una
historia els alumnes mitjançant gestos hauran de representar allò que el docent
diu.
SEGONA ACTIVITAT
Es dividirà la classe per grups de 5 persones. Í es repartirà un
mural per cada equip. Perquè els xiquets i xiquetes dibuixen i pinten que més
els ha agradat dels contes de Marc.
Els llibres de Carme Miquel especialment els contes de Marc són excel·lents
per a introduir als més menuts en el món literari, ja que són molt didàctics
divertits. A més a més, l'exemplar inclou diverses activitats que faciliten la
comprensió lectora dels discents. Destacar que l'autora juga amb paraules, crea
rima a les seves frases, aconseguint certa musicalitat en la lectura, tret a
destacar perquè com va dir Ana Ballester a la seva conferencia als col·legis es
necessita "amor i poesia cada dia"
REALITZAT PER:
·
IVORRA ALBERT, RUTH
·
MARTÍNEZ FRUCTUOSO, DANIEL
·
MARTINEZ SEGADO, AINOA
·
OLTRA JOVER, ANDREA
·
RUIZ PEÑARRUBIA, CONCHI
6. TERESA DURÀN
Va nàixer a Barcelona l'any 1949. Es pedagoga,
dissenyadora i escriptora. Es coneguda com una experta narradora de contes i
rondalles. Ha escrit més de 100 llibres per a infants i joves.
OBRES REPRESENTA
DES EN L'ANIMACIÓ LECTORA:
QUINZ MONS: RECULL
DE CONTES INTERCULTURALS
- L'home invisible.
- Els tres consells.
- L'oncle jaguar, l'oncle brau
i l'oncle conill.
- El gat i el ratolí.
ALTRES OBRES
- L'arbre
- A les fosques
- El pitjor llop
- Barba blava
- Secrets de la
selva fosca
CARACTERISTIQUES DE
LES OBRES:
Quinze mons és un
recull d'obres interculturals i abans de cada conte, Teresa parla de l'origen
del conte, per què l'ha adaptat, com ho ha fet, etc. Molts dels contes són
faules que destaquen per la seua moralina final. A més, Teresa -esmenta similituds
que hi ha entre les altres cultures i la nostra cultura valenciana.
ESCRIPTORA I
IL·LUSTRADA CATALANA MES DESTACADA.
PROPOSTA
DIDACTICA:
- Cada alumne haurà de triar
el conte que més li ha agradat i haurà de dibuixar com s'imagina l'escena
d'aquest conte.
- En l'animació utilitzem 3
formes diferents de representació Aleshores, cada xiquet haurà de triar la
forma que més li haja agradat i haurà d'escriure una breu justificació
- El llibre Quinzemons conté
diverses històries, a més de les representades en l'animació. Per tant,
per grups de 5 o 6 alumnes, triaran una d'aquestes històries i realitzaran
una xicoteta representació.
PREMIS DE L'AUTORA:
- 1982: Premi Josep M. Folch
Torres per Joanot de Rocacorba.
- 1984 Premi de
Literatura Catalana de la Generalitat de Catalunya d'obra de creació
per a públic juvenil per Joanot de Rocacorba.
- 1989 Premi Ciutat d'Olot de
Novel.la per A les fosques
- 1995 Premi Critica Serra
d'Or de Literatura Infantil i Juvenil per El pitjor llop
- 1997 Premi Crítica Serra
d'Or de Literatura Infantil i Juvenil per col·lecció Popof i
kokataska
- 2001 Premi Llibreter per
segle més nou del món
- 2003 Premi Crítica Serra
d'Or de Literatura Infantil i Juvenil per Banyeta
- 2007: Creu de Sant Jordi
INTEGRANTS DEL
GRUP:
- Coves Coves, Matilde
- Eugenio Filiu, Antonio
- Garcia Ruiz, Rocio
- Moreno García, María
- Ruiz Gutiérrez, Olga
7. JULES
VERNE
Jules
Verne (1828-1905)va ser un escriptor francès considerat el fundador de la
literatura de ciència ficció, en la qual va influir profundament. Es conegut
per les seues novel·les en les quals un dels temes principals són els avanços
científics. Ell anava avançat a la seua època. És un dels autors més traduïts
de tots els temps
Gèneres ciència
ficció:
- La ciència ficció naix
en la dècada de 1920
- Gran fama en la segona
meitat del segle XX
- Contextos imaginaris:
veracitat-->Principis de les ciències físiques, naturals i
socials.
- Acció --> viatges
interestelars, conquesta de l'espai.
- Exportació a altres mitjans
televisió, cinema...
Obres principals de
Jules Verne:
- Cinc setmanes en globus
(1863)
- Viatge al centre de la terra
(1864)
- Vint mil llegües de viatge
submarí (1869)
- La volta al món en vuitanta
dies (1873)
La volta al món en
80 dies:
- Va aparèixer per primera
vegada al 1873.
- Obra publicada per capítols
en un periòdic--> gran èxit.
- Narra les aventures per tot
el món de Phileas Fogg amb el seu criat Passepartout.
Objectiu de l'obra:
Demostrar que
amb els mitjans de transport de l'època es podia viatjar en poc temps:
vaixells, trens, diligències, trineu, globus, elefant...
- Repercussió: Ha inspirat pel·lícules,
còmics, obres de teatre i productes multimèdia i ha sigut la font
d'inspiració per altres obres com la versió de 1956 en la que Phileas Fogg
no viatja en globus.
Personatges de
l'obra:
Phileas Fogg: Cavaller anglès metòdic i
d'existència misteriosa. Es un honorable membre del Reform-Club. Es compromet a
fer la volta al món en vuitanta dies.
Jean Passepartout: Jove francès que entra al
servei de Phileas i l'acompanya en la seua aventura.
Aouda: Jove índia alliberada per
Phileas Fogg, amb l'ajuda de Passepartout, que els acompanya en gran part del
viatge.
Fix: Tenaç detectiu que considera
Phileas Fogg autor del robatori al Banc d'Anglaterra. És per això que el
segueix en la volta al món per tractar de detenir-lo.
PROPOSTA DIDÀCTICA:
Es fa a classe un
mural que representa el llibre amb dibuixos. Una vegada l'hagen fet, amb
l'ajuda del mural seran els mateixos alumnes els que es convertiran en mestres
i baixaran a nivells inferiors (infantil) a contar el conte als més
petits.
Triaran una
disfressa per estar vestits com algun dels personatges i així aconseguiran
cridar l'atenció dels xiquets estiguin.
AVANÇOS:
En les seues obres
ens parla que d'alguns avanços científiques encara no es coneixien:
- Globus
- Submarí
- Telègraf
CANCO
Són, huitanta dies
són
Huitanta i ni un
més
Per donar la volta
al món.
8. Enric Lluch i Girbés
Va nàixer a
Algemesí en l'any 1949. Es Llicenciat en Història per la Universitat de
València i en l'actualitat exerceix com a professor d'educació
secundària.
Va començar a
escriure fa més de quaranta anys El que volia era contar coses, va intentar fer
poesia i teatre, però a la fi, es va dedicar a la narrativa.
La col·lecció
del bagul dels monstres va ser un projecte complicat i estrany. Va ser una idea
d'uns editors de Bromera, que volien contes amb monstres coneguts per tot el
món, i van escollir només 10.
OBRES
REPRESENTADES:
Els llibres
que anem a representar pertanyen a una col·lecció d'Enric Lluch, anomenada el bagul
dels monstres.
- L'esquelet (2010)
- El monstre de l'armari
(2010)
- El zombi (2010)
- L'home llop (2010)
CICLE I EDAT:
L'edat recomanada
d'aquests llibres són per a xiquets i xiquetes de 5 a 8 anys, és a dir, per a
primer cicle.
OBRES:
- El rei Panxut redola i el
rei Primal s'envola (2007)
- Contes de les coses que
pengen del cel (1996)
- En quin cap cap?
(1999)
- Quatre soques fan un pont
(2006)
- Temps de conquesta
(2007)
- Els xiquets de la gorra
(2013)
- Mónica, Tonet i l'home que
fabricava flautes de canya (2015)
PREMIS:
- (2007) Premi Ciutat de
Torrent de narrativa juvenil
- (2010) Guardó d'or de la
ciutat d'Algemesí
- (2010) Premi Literaris
ciutat de Sagunt
- (2013) Premi Carmesina de
narrativa infantil
- (2014) Porrot d'Honor de la
Ciutat de Silla
- (2015) Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre
EL BAGUL DELS
MONSTRES
integrants del
grup:
- Ayela Parra Ricardo
- García Fons, Ariadna
- Martínez Juan, Pablo
- Nattero Martínez, Julio
Alberto
- Ribes Vidal, Natalia
- Rodriguez Vicedo, Andrea.
No hay comentarios:
Publicar un comentario